31 maja 2013

Montessori od niemowlecia

O metodzie tej pisalam juz tutaj: http://dzieciozmaganiamatki.blogspot.co.uk/2013/05/metoda-montessori.html. Dzis podziele sie z wami innymi wskazowkami dla okresu niemowlecego. W tym czasie wszelakiego gry i zabawy sa ograniczone.
Nie do wszystkich udalo nam sie zastosowac. Tak naprzyklad baby S posiada spora kolekcje plastikowych zabawek a i w jej pokoju jest kilka niebezpiecznych szuflad a ona sama nie spi na swoim Montessoriowym ;) lozeczku. Ale tak jak pisalam wczesniej stosujemy tylko elementy tej metody wiec zapraszam do lektury.

PRZESTRZEN
Udostepnienie bezpieczej przestrzeni w ktorej moze smialo stac sie malym odkrywca, aby wspomoc jego rozwoj. Usuniecie ostrych krawedzi, malych przedmiotow, kable, obrusy, szklo, kontakty etc. czy to w jego pokoju czy w pokoju dziennym. Najlepiej by ten bezpieczny obszar zostal oddzielony bramka od reszty domu niz uzywanie kojcow, chustawek, krzeselek gdzie dziecko jest ograniczone. Dbanie o kontrastowe kolory i rozne faktury wspomagajace rozwoj. Dla noworodka do spania kosz lub kolyska dla wiekszego dziecka niski materac na podlodze. Inne: nisko zawieszone kontrastowe obrazki np.zwierzatka, radio do puszczania klasycznej muzyki, mate do zabaw na podlodze najlepiej blisko lustra w ktorym moze sie ogladac.

Zewnetrzna przestrzen jest takze wazna! Niskie chustawki, zjezdzalnie i kawalek trawy jesli tylko ma sie taka mozliwosc.

Niektorzy na tym etapie moga juz zakupic krzeselko i stoliczek odpowiedni dla wzrostu dziecka przy ktorym moze jesc czy bawic sie. Z latwym dostepem do kredek i papieru w pozniejszym etapie. Oraz bezpieczne poleczki odpowiednie na ustawienie na nich zabawek dziecka. Ponizej wiecej na ten temat. Stoliczek taki juz mamy, ale czekamy na wyprowadzke zeby go poskladac.

ZABAWA I ZABAWKI
 
Warto pamietac MNIEJ ZNACZY WIECEJ.

0-6      dzieci uzywaja dotyku, sluchu, wechu i smaku oraz wzroku w trakcie zabaw
6-12    zainteresowane glownie mobilnoscia: pelzaniem, raczkowaniem, wstawaniem i chodzeniem
12-18  zainteresowane tym jak dziala dany przedmiot, ciagle udoskonalaja swoja moblinosc

zabawki dla tego okresu:

wszystkie miekkie i pluszowe, majace kontrastowe kolory, grzechotki, pilki, rzeczy ktore mozna rozwalic jak klocki, piszczace zabawki, karuzela najlepiej czarno-biala, pozytywka, zabawki ktorymi mozna przelewac w kapieli, zabawki do pchania i ciagniecia, otwierane pudla lub zamykane torebki z ktorych mozna wyciagnac zabawki, ksiazki z grubymi kartkami, wieza do ukladania z kolek, proste puzzle jedno-dwu czesciowe, zabawki do wsadzania jedno w drugie typu Matrioszka.
Z naciskiem na naturalne jak drewno lub metal.

Zaskakujaco IKEA ma niezly wybor drewnianych zabawek dla dzieci przynajmniej w UK. Wazne jest aby zabawki byly w zasiegu wzroku dziecka najlepiej na polkach tak aby mogl w latwy sposob z nich skorzystac. Mniejsze czesci moga byc pochowane do koszykow. Najlepiej ze zdjeciem co ma sie w danym koszyku znalesc np. autka, klocki, grzechotki itd. Jesli zabawek jest duzo za duzo mozna chowac czesc do kartonow i wymieniac co 1-2 tygodnie. Za duzy wybor moze spowodowac zagubienie dziecka.

W zasadzie na tym etapie nie roznia sie od zabawek kazdego dziecka. Dopiero po 18 miesiacu mozna zauwazyc roznice. Np. mlotek i kolki, fasola, maly mop, szufelka, grabki etc. My pewnie wprowadzimy niktore z tych zabawek wczesniej jesli tylko zauwaze ze baby S jest na nie gotowa. Takze zapraszamy pozniej!


JEZYK

Na tym etapie zaczynaja wykazywac chec komunikacji. Musimy im pomagac poprzez ciagle mowienie. Nie tylko wtedy gdy czegos nie wolno, ale takze mowienie o tym co nas otacza. Uzywaj ksiazek, piosenek czy wierszykow do rozszerzenia ich slownictwa. Mow pomalu i czysto nawet gdy pozornie zajete sa bawieniem sie.
Staraj sie nie zawsze mowic za dziecko. Jesli wskazuje jakis przedmiot nie zawsze mow odrazu co to jest, aby zachecic do uzycia tego slowa. Nazywaj przedmioty ktore dajesz dziecku.
To takze dobry czas zeby rozpoczac nauke dobrego wychowania przez mowienie "dziekuje" "prosze". Zauwazysz, ze dziecko duzo wiecej rozumie niz umie wypowiedziec wiec konynuluj nauke.

Montessori 3 Period Lesson

Maria Montessori miala swoja metode do nauki dziecka jezyka. Najlepiej uzyc 3 typow owocow, warzyw, ubran lub przyborow na kartonikach. Moga byc realistyczne przedmioty np. mini zwierzatka z zabawkowego. Na macie lub przy stole wraz z dzieckiem rozstawiamy dane przedmioty.

I - zapoznanie z przedmiotami. Pokaz dziecku objekt. Nazwij go: "To jest..." powtarzajac kilka razy i daj dziecku zapoznac sie z przedmiotem. To samo robimy z reszta przedmiotow.

II - pytanie dzieci czy umieja wskazac dany przedmiot. "mozesz pokazac gdzie jest....?" I usun przedmiot w inne miejsce, zeby miec pewnosc ze dziecko zapamietalo nazwe a nie polozenie. Mozesz takze poprosic dziecko przy samo przesunelo przedmiot albo by podalo go Tobie lub wlozylo do koszyczka.

III- Pytanie dzieci czy same moga nazwac przedmioty. "co to jest?" III jest dla starszych dzieci, ktore umieja juz mowic.

Metode te bedziemy juz wkrotce testowac :)

4 komentarze:

  1. Witaj :) Twój blog zapowiada się bardzo ciekawie. Będę śledzić. Zdradź proszę, skąd jest ten piękny bębenek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziekujemy :) http://www.lelu-zabawki.pl/instrumenty-muzyczne/374-bebenek-drewniany-plan-toys.html

      Usuń
  2. O, szukałam takiego bloga!
    Dopiero niedawno dowiedziałam się o Montessori i zaczynam zgłębiać temat, trafiam na zaskakująco mało materiałów na ten temat. Szczególnie w kontekście niemowlaka. Będę śledzić, pozdraiwam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. właśnie! :D dzięki za inspiracje :D

    OdpowiedzUsuń

bardzo lubimy komentarze! Dodaj swoj....